На специална конференция през миналата година във Вашингтон, посветена на дроните, организаторите оставиха на журналистите недвусмислено съобщение. Паролата на Wi-Fi мрежата в залата беше DONTSAYDRONES.
Колкото повече компаниите, занимаващи се с разработка на безпилотни летателни апарати, се развива, толкова по-често нейни представители започват да твърдят, че устройствата се нуждаят от ново име. Според тях името "дрон" предполага глупаво устройство, не е коректно и носи военна символика. Защитниците на безпилотните летателни апарати правят забележки не само на журналистите, но и на държавни представители, които си позволяват да използват термина дрон.
Има още един проблем: малцина от всички тези недоволни хора се съгласяват помежду си за това как трябва да се наричат популярните устройства.
“Може би трябва да ги наричаме “крони” (от crones - commercial drones, търговски дрони)?”, смята Джон Мълкейхи, специалист по търговско право.
Алтернативите на това предложение представляват скучни комбинации от букви, свидетелстващи за основното качество на устройството - липсата на пилот на борда: UAV (unmanned aircraft vehicle), RPA (remotely piloted aircraft) и UAS (unmanned aircraft system).
“Нуждаем се от друго име, но не съм сигурен какво точно трябва да бъде то,” казва Зак Портър, изпълнителен директор на инвестиционен фонд, проявяващ интерес към дроните.
Авиационната администрация на САЩ все още разработва правила за използването на дрони за търговски цели. В последните години броят на американските фермери, филмови продуценти и други, използват такива летателни апарати дори без изричното разрешение на държавния контролен орган. В държавните документи на Агенцията, както и в тези на Конгреса на САЩ, апаратите се наричат официално UAS.
“Ако Авиационната администрация нарече тези неща жаби, аз също ще започна да ги наричам жаби,” коментира Майкъл Тоскано, главен изпълнителен директор на Асоциацията на безпилотните апарати - търговската група, която организира въпросната конференция във Вашингтон, на която на журналистите им бе забранено да наричат дроните дрони.
Тоскано смята, че терминът “дрон” кара хората да си мислят за нещо “въоръжено, враждебно, голямо и автономно.” Според него по-удачно е устройствата да се казват UAS, тъй като това наименование обхваща цялата система, включително “технологията на земята и човешкият фактор, който я контролира,” казва той на изслушване пред Конгреса. “Както обичам да казвам, няма нищо безпилотно в безпилотните системи.”
Проблемът е, че има и много противници на името UAS. “Мразя думата безпилотен,” заявява Дон Уъртлин - инструктор на пилоти на дрони в Дъглас, Аризона. “Последният път, когато проверих, аз съм човек, който управлява UAV”, коментира той.
Бен Джилоу, бивш главен съветник на търговската група за безпилотни летателни апарати, обяснява, че терминът “безпилотен” далеч не е идеален. “Трябва да спрем на определяме технологията с това, което тя не е,” казва той. “В началото са наричали автомобилите - карети без коне.”
Някои от компаниите, разработващи подобни устройства, също странят от названието “дрони”, наричайки продуктите си с агресивни имена - Wasp, TigerShart, Predator и Reaper.
Някои пък използват броя на перките, за да назоват своя дрон - квадрокоптер или октокоптер. Германският клон на куриерската фирма DHL, който работи в съдружие с Deutsche Post, нарича своя дрон за доставки - Paketkopter.
Объркването с имената е истинско главоболие за мнозина. “Опитваш се да обясниш какво работиш на семейството си в Деня на благодарността…и никой не знае какво по дяволите е UAV,” казва Зак Розенбърг, журналист на свободна практика, отразяващ развитието на дроните.
Дори военните не могат да се обединят около определено название. На сайтовете на американската армия се използва терминът “дрон”, Военноморският флот го нарича UAV, а бреговата охрана харесва най-много UAS. Военновъздушните сили пък предпочитат терминът RPA.
“Никога няма да ме чуете да използвам думата “дрон” и никога няма да ме чуете да изричам “безпилотни летателни системи”,” коментира генерал Мартин Демпси, председател на Борда на директорите на Joint Chiefs of Staff, пред репортери през май. “Просто те не са такива. Дроните са летателни апарати, които се управляват дистанционно.”
Така или иначе, именно армията започна първоначално да използва терминът “дрони”,” казва Бен Зимър, лингвист, който е изследвал историята на думата. През 1935 г. американският военноморски флот започва да използва безпилотни летателни апарати за цели по време на ученията си. Британските им колеги също използват дрони, по които да стрелят оръдията им, но те ги нарекли Queen Bee (кралска пчела). Оттам се появил и терминът “дрон”, което е названието за мъжка пчела.
Не всички в индустрията обаче ненавиждат думата “дрон”. Андрю Петерсен, например, който е оператор, специализирал в снимането на дрони, наскоро кръсти компанията си - Drone Dudes. Свен Юерс, който е главен изпълнителен директор на германския производител на дрони - Microdrones GmbH, казва: “Всеки пише в Google дрони, не UAS.”
Според данни от Google в периода 2004 - 2009 г. американските жители са писали в търсачката по-често UAV, отколкото drone. Тенденцията обаче се променя през 2010 г., когато се случва точно обратното - терминът “дрон” буквално отвява конкуренцията и се налага като най-популярен.
Индустрията мрази думата "дрони"
Компании в сектора, както и регулаторни органи, се опитват всячески да измислят ново име на безпилотните летателни апарати
10:56 | 19.10.14 г. 2Снимка: Архив Ройтерс
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
-
Електромобилната марка Zeekr планира да набере над 360 млн. долара чрез IPO в САЩ
-
Американската военна машина работи с редкоземни магнити, доминирани от Китай
-
Технология на Huawei предлага на автопроизводителите път към успех в Китай
-
Страховете от разрушителен протекционизъм са преувеличени
-
Dow Jones прибави над 400 пункта след нарасналите надежди за понижаване на лихвите от Фед
-
Кадър на деня за 3 май
-
Източна Европа скоро ще изпревари южните страни членки на ЕС по жизнен стандарт
-
Страните от най-голямата вълна на разширяване на ЕС може да загубят конкурентното си предимство
-
Недостигът на тежък петрол по света повишава разходите на по-широката индустрия
-
Разминаването на Фед и ЕЦБ при лихвените решения ще доведе до проблеми за еврото, според икономист
-
Европа е изправена пред компромис между етническата хомогенност и просперитета
-
Русия е установила контрол над територия от 547 км в четири украински области тази година
Специални проекти виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Dow Jones прибави над 400 пункта след нарасналите надежди за понижаване на лихвите от Фед
-
Благоприятните данни тласнаха британския индекс FTSE 100 до рекорден връх
-
Dow Jones прибавя над 300 пункта след по-слабите от очакванията данни за трудовия пазар в САЩ*
-
ЕЦБ е готова със становището за законопроекта за въвеждане на еврото в България
-
Разминаването на Фед и ЕЦБ при лихвените решения ще доведе до проблеми за еврото, според икономист
-
Инфлацията в Турция се ускорява до малко под 70% през април
преди 9 години също си мисля, че и този израз е неправилно преведен:Queen Bee (кралска пчела)трябва да бъде "пчела майка". Срам. Дори гугъл превежда по-добре от авторите тука.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години "Последният път, когато проверих" идва от "last time I checked", но на български изразът е "ако не се лъжа", "все пак" и др.Езикът ни е достатъчно богат на изрази за всичко, за да превеждаме едно към едно чуждноезичните.Иначе, спорът е *** глупав. Хората се стремят към кратки, еднозначни и разпознаваеми названия, а не никому неизвестни съкращения. отговор Сигнализирай за неуместен коментар